Vrijheidsmuseum
Het Vrijheidsmuseum in Groesbeek is een historisch educatief museum dat voor jong en oud het grensoverschrijdende en multiperspectieve verhaal vertelt van Oorlog en Vrijheid zonder Grenzen. Centraal staat de Tweede Wereldoorlog, in samenhang met de geschiedenis van de 20e eeuw én de actualiteit.
De Zwarte Driehoek
Daklozen, sekswerkers, alleenstaande moeders en langdurig werklozen: dit is slechts een greep uit de zeer diverse groep mensen die van de nationaalsocialisten de stempel ‘asociaal’ kreeg en op grond daarvan naar een concentratiekamp werd gedeporteerd. Ze waren hier herkenbaar aan een zwarte driehoek op hun kampkleding. Dit overkwam veel Duitsers, maar ook zo’n 2.700 Nederlanders.
Tijdens de periode van 21-01-2021 en 06-11-2022 was de expositie “De Zwarte Driehoek” te bezichtigen in Het Vrijheidsmuseum in Groesbeek. De curator Rense Havinga heeft een uitgebreid onderzoek gedaan naar de geschiedenis van de als ‘asociaal’ vervolgden tijdens de tweede wereld oorlog en daarna, een verhaal wat 77 jaar verborgen is gebleven. Dit onderzoek is ook gepubliceerd tot een gelijknamig boek.

Briefing
Omdat er weinig tot geen foto’s zijn om dit deel geschiedenis in beeld te brengen werd ik gevraagd om verhalen en gebeurtenissen te illustreren.
De Curator …. Van Het Vrijheidsmuseum in Groesbeek was onder de indruk van mijn werk wat ik gemaakt had voor de “Explosiegevaar!” expositie in het Verzetsmuseum in Amsterdam.
Mijn opdracht was om aan de hand van een kort script en een folder met foto’s uit een Duits en Nederlands fotoarchief, 13 grote illustraties te maken. Met hulp van foto’s van uniformen, gebruiksvoorwerpen, voertuigen en straatbeelden had ik genoeg referentie materiaal om de jaren 30/ 40 in beeld te brengen.


Proces
Ik begin met het schetsen van een algemene compositie met potlood op papier, dit werkt voor mij het meest comfortabel en het snelste.
Na een aantal pogingen vind ik een of twee composities waar ik mee verder wil, deze schets ik vervolgens opnieuw maar dit keer groter en op een manier waarop het voor de klant ook duidelijk is waar hij, zij, het naar kijkt. Vervolgens stuur ik deze schets met een korte omschrijving naar de klant om te beoordelen.



De klant kiest een compositie schets uit en komt met feedback, deze feedback verwerk ik in een nieuwe uitgewerkte schets waarin ik ook al veel detail teken, de schets is bedoeld om een beeld te geven van hoe de uitgewerkte illustratie eruit komt te zien. Deze uitgewerkte schets gaat nog een keer terug naar de klant voor een laatste feedback ronde.
Nadat de klant de laatste feedback heeft gegeven werk ik dit uit tot het laatste beeld.
De Illustratie is af!


Alle 13 illustraties zijn gedrukt op canvas doeken van 140 bij 100cm, en verdeeld over de tentoonstelling


Na alle illustraties afgemaakt te hebben, kreeg ik de vraag of ik iemand ken die een trailer animatie zou kunnen maken voor de aankondiging van de expositie, die ken ik wel!
Zodoende heb ik ook de trailer voor “de Zwarte driehoek” geanimeerd die gebruikt werd als aankondiging van de tentoonstelling maar ook afgespeeld werd bij de entree van de zaal.